fredag 17. oktober 2008

Første brev til 3. trinn

Kjære klassevenner. Nå har jeg kommet frem til Malawi . Det er veldig varmt og det er vanskelig og sove. Vakten koster hele tiden, det er det som er grunnen til at det er så vanskelig. Det kryper firfisler rundt i huset og jeg har sett gekko 3 ganger, men
det er den samme . Jeg har sett en liten frosk og en død slange også . Pappa kjørte bil for første gang i Malawi i dag med rattet på høyre side . Han fikk oss nesten trygt frem . Bare en gang ned i grøfta . Vi har hushjelp som vasker huset og lager middag .
Det er veldig varmt , fattig og lite land . Jeg har bare vært her i tre dager men har sett
og gjort mye f. eks badet i basseng , sett folk som tigger og selger i veikanten ,
sett høner som henger på sykler og hatt vannkrig i hagen . Jeg har sett
kjempestore gresshopper og sommerfugler og gresshoppene spiller hele kvelden .
Vi sover med myggnett såmalariamyggen ikke slipper inn.

8 kommentarer:

Unknown sa...

KJære Anne. Tenk at du også har skrevet så fint! Du har blitt en så stor og flink jente. Selv om du skrev til klassevennene dine så tar jeg meg den frihet å skrive noen ord tilbake. Det var så moro å lese om alt du har opplevd allerede, tenk så mye som kommer til å skje det neste halve året. Vet du, en gang så pakket jeg helt uvitende en firfisle i ryggsekken min. Da den om frem skvatt jeg så voldsomt at jeg hylte og skrek ut. Jeg tror nok at onkel Andreas trodde det var en krokodille som hadde gjemt seg der...

Jeg gleder meg masse til å høre fra deg igjen. Skriv snart, vennen min.

Klem fra tante Aslaug

Anonym sa...

Hei Anne<3
Det høres ut som du allerede har opplevd mye!
Jeg er til mormor nå og her er det -8 grader.
Når vi kjørte over Dovre-fjell var det snø.
Har du begynt på skolen?
jeg savner deg masse!:-(
Hilsen Marthe<3

Camilla sa...

Hei Anne!
Fint å høre at du har kommet fram. Jeg vant fruktkurva på lodd på Tv-aksjonen på Sfo. Lørdag fikk jeg julebrus.

Tenkte jeg skulle ta med det du har skrevet her så de kan lese det på skolen!

Hilsen Camilla

Anonym sa...

Kjære Anne. Jeg lurer på hva du gjør nå? Klokken er 21 i Norge, men jeg vet ikke hva den er hos dere. Mari, Per og Astri har endelig sovnet. Vi har vært i bursdag i dag, og vi har spist så masse kake at alle ble bilsyke på vei hjem. Mari synes det var så gøy å se deg her, og det var veldig stas å få lov til å sove sammen med deg hos tante Synne. Mari gleder seg allerede veldig til du kommer hjem igjen, for da kan dere sove der igjen. Det høres gøy ut med mange dyr i hagen, men det er nok fremdeles stas med Billie og Frida. Da jeg var på besøk hos tante Synne og tante Harriet i går, løp Billie etter Frida hele tiden og Frida rømte av gårde, men jeg tror hun likte det hun også, for når Billie ikke løp etter henne mer, kom hun tilbake og så etter henne.
Jeg gleder meg til å høre hvordan det er på skolen deres, Anne. Nå skal jeg straks gå å legge meg. Her er det jo bekmørkt og nesten vinter, så da blir jeg ganske trøtt. Hils masse til resten av familien, Anne. Stor klem fra tante Frøydis

Unknown sa...

Kjære Anne.

Jeg tenker masse på dere og gleder meg til nytt brev fra deg eller bjørn. Det høres så spennende ut med alt dere opplever, men det er kanskje litt vanskeig også når det er så mye nytt? Nå ligner jeg forresten ganske mye på deg for et par år siden, jeg har nemlig fått gips på armen min. Jeg hadde et lite uhell på håndballbanen, og i dag var jeg hos legen og tok røntgenbilde. Det er litt vanskelig å skrive med bare en hånd, men jeg vil ihvertfall si at jeg håper dere fortsatt har det fint. Hils alle fra meg! Onkel Andreas sender en stor klem til alle 5.

Kos fra tante Aslaug

froydis sa...

kjære anne. i dag er det full vinter her i oslo. mari og per har gått på ski til barnehagen og astri har sittet i bæremeisen og fått mye snø i ansiktet og lurt på hva dette var. jeg syklet til jobben, og det var litt skummelt for det var mye snø på sykkelveien og overalt. men likevel var det nok mye bedre enn å kjøre bil, for det var mange kollisjoner bare på vei til der hvor synne bor. alt var helt kaos. i dag kommer tante aslaug og mette på middag. det blir hyggelig. gleder meg til vi kan ake utenfor i bakken, men det blir nok en stund til. tipper at snøen er blitt til sløsh før i ettermiddag og så regner det nok masse enda en stund til. misunner dere litt som har sommer og sol der nede i malawi. lykke til på skolen anne, gleder meg til å se bilde av dere i full uniform!
klem fra tante frøydis

froydis sa...

kjære anne, i natt har jeg sovet hos mette. tante aslaug og onkel andreas var på ballett-forestilling i operaen og ute og spiste deilig middag, og mette og jeg koste oss oppe i holmenkollen. det var koselig. her er det strålende sol i dag, og kaldt og godt. jeg har ikke gått på ski enda, men det er visst fine løyper oppe ved oss. jeg er veldig spent på hvordan det er på skolen. går det greit å snakke engelsk? forstår du hva læreren sier? er det noen flere fra norge der? nå må jeg jobbe litt igjen. kom sent på jobb fordi jeg fulgte mette i barnehagen først. her er det heldigvis rolig. stor klem til deg, anne. fra tante frøydis

Trude/Camilla sa...

Hallo!
Vi vil ønske dere alle en God jul og et godt nytt år! Vi reiser ut til Hitra og skal feire jul.Blir der til 2. juledag, da drar vi hjem og bytter innhold i kofferten for å dra til Gran Canaria 3. juledag og da blir vi der til neste år!
Klæm fra Camilla,Trude og Geir